Evangelium podle Šimona Petra a Jidáše: Ježíš toužil být ukřižován

   V Petrově evangelium vypráví, že Římané jsou překvapivě sympatičtí jedinci a Ježíš prý na kříži vůbec netrpěl. Nejzávažnější rozdíl oproti zaběhnuté interpretaci je v tom, jak on – co by přímý svědek události – líčí průběh samotného procesu zmrtvýchvstání.

   Jeho výklad je svého druhu jedinečný, neboť všechny současné Bible hovoří pouze o výsledku, nikoliv o samotném procesu. Tedy oficiální verze říká: hrobka byla prázdná, ale o samotné události se vůbec nezmiňují.

   Petrovo vyprávění začíná 3. den ráno po Ježíšově smrti, kdy římští vojáci hlídají hrobku padlého mesiáše.

   Hrobka se otevřela a ti vojáci to viděli, neboť u ní drželi stráž. A zatím, co se snažili vysvětlit si, cože to vlastně viděli, spatřili vycházet z hrobky tři muže.

   Dva muži podpírali toho třetího uprostřed. Pravděpodobně Ježíše. Po té se ozval hluboký hlas:

  • Kázali. Kázal jsi těm, kdož jsou spící?
  • Ano

 

   Zmrtvýchvstání končí tím, že přímí svědkové pozorují, jak tři bytosti stoupají k nebesům jako mrak světla (záře). Evangelium pak končí větou ve smyslu:

   Toto je svědectví Šimona Petra, který byl přímým svědkem.

   Stáří samotného textu není zcela jisté. Oficiální datace spadá do 7. století našeho letopočtu. Existují i další fragmenty textů, které se odvolávají na autorství Petra. Nicméně jejich stáří je určeno do doby 500 CE, takže jeho přímé autorství se jeví jako nepravděpodobné.

   V roce 2006 byl zveřejněn text, který je označován jako Jidášovo evangelium. Nejde o oficiálně uznávaný text, neboť obsahuje pasáže, které říkají, že Jidáš byl přemluven Ježíšem k tomu, aby přivedl Římany. Ježíš v něm tvrdí, že Jidáš je ze všech apoštolů tím nejmoudřejším, neboť jemu se dostává osvícení. Jidáš je tím jediným, kdo skutečně chápe podstatu Ježíše.

   Ježíš v Jidášově evangeliu říká, že Jidáš dodá Římanům pouze jeho fyzické tělo. On sám ukřižování unikne a vrátí se do království ducha. Z toho někteří dovozují, že text má gnostické kořeny. Podle stáří papyrusu řadí dokument do období kolem 280 CE. Tedy nejde opět o přímé svědectví Jidáše.

   Z obou textů je patrné, že tu byl a stále je ideologický rozpor mezi tím, jak mají být některé historické(?) události chápány. Dnešní podoba Bible je kompilací textů, které byly schváleny na Nikajském koncilu v roce 325 CE císařem Konstantinem. Jde tedy o politicky korektní text poplatný své době.

 

Zdroj: http://www.suenee.cz/evangelium-podle-simona-petra-a-jidase-jezis-touzil-byt-ukrizovan/

Print Friendly, PDF & Email